آقای فاکس :

شخصیت آقای فاکس مانند آدمی است که به حد خود قانع نیست و برای بالا رفتن از حد خود به هرکاری دست می زند . این نوع شخصیت در جامعه گاهی موفق و گاهی نابود می شود ، چون این فرد به هدفش میرسد شما در فیلم تحت تأثیر او قرار میگیرید و می خواهید جای او باشید که این روحیات دزد بودن و رسیدن به هدف از هر راهی در شما تشویق می شود و در ذهن بیننده تفکری غلط از عاقبت دزدی ایجاد می شود . آقای فاکسس شخصیت بسیار اجتماعی دارد که برای او یک افتخار است . آقای فاکس درکش از خانواده همسر بود که در  پایان فیلم به این درک ناقص تازه فرزند و تشویق او به هر کاری که دوست دارد ایجاد شد. آقای فاکس سعی می کرد خودنمایی کند و معروف باشد که این یک مقدار کار را برایش سخت میکرد که اینجا به خوب بودن همه ی افراد معروف و صاحب مقام که تفکری نچندان درست است اشاره دارد.

همسر آقای فاکس :

همسر آقای فاکس در اوایل فیلم مانند یک انسانی که از خود اختیاری ندارد ظاهر می شود و فقط به حرف های شوهرش گوش می کند ولی او از همان اول فیلم دچار دگرگونی شخصیتی می شود که از آنجا به بعد در کل فیلم با همان شخصیت عاقل و منطقی ادامه میدهد .او اوج شخصیتش در همان جایی است که با آقای فاکس در قفس است و از آنجا تصمیم می گیرد که تغییر کند و آقای فاکس هم تغییر دهد ولی آقای فاکس به دلایلی که به شخصیت همسرش ربطی نداشت قول خود را شکست پس به این بحث نمی پردازیم. افرادی که در جامعه شخصیتی مانند همسر آقای فاکس دارند کم نیستند ، این افراد در اوایل زندگی خود تحت تأثیر مرد رویاهاشان اعمالی انجام میدهند که بعد ها می فهمند چقدر خام بودند در آن زمان آن ها به بلوغ عقلی خود رسیده اند. همسر آقای فاکس در روند فیلم تأثیر زیادی نداشت و حرکات انقلابی (( ناگهانی غیر قابل تصور )) انجام نداد ولی علاوه بر تأثیر کم او بر روند فیلم ، به اندازه ی خیلی زیادی به گیرایی معنا و خلق چند معنای جدید در فیلم کمک کرد.

پسر آقای فاکس ( اَش ) :

این پسر همان طور که به دفعات متعددی در فیلم اشاره شد با بقیه متفاوت بود و خصوصیاتی داشت که از نظر بقیه خوب نبود . او شخصیتی حسود و ترسویی داشت که او نیز مانند پدرش می خواست خودنمایی کند تا اثبات شود و این فقط به دلیل بی توجه بودن خانواده به او بود و روباهی که از نظر او خیلی کامل نبود (( پسر خاله اش )) ، بسیار محبوب تر از او بود. اصل شخصیت او را خودباوری اش تشکیل میداد که این افراد در جامعه خیلی کم هستند و معمولا در آخر تنها می مانند و کسی به آن ها اهمیت نمی دهد و شکست های پی در پی می خورند ولی در این فیلم این شخصیت شکست خرده نبوده بلکه مدام خود را اثبات می کرد و پیام فیلم در این زمینه این بود که سعی کنید متفاوت باشید و از نظر من این  پیام خیلی خوب منتقل نشد ولی پیام دیگری که در این شخصیت وجود داشت یعنی توانایی های پنهان و این که می توانید کاری را که فکرش را هم نمی کنید انجام دهید ، بسیار عالی و بی همتا به بیننده منتقل میشد و این زبر دستی کارگردان و نویسنده را نشان میدهد. نکته خارج از نقد: (( این شخصیت آن قدر هم که در فیلم نشان داده میشد کوچک نبود و خیلی تفاوت قدی و سنی با دیگر کودکان فیلم نداشت و این اشکال بزرگ به دلیل بی دقتی شخصیت ساز است . ))

خواهرزاده نا تنی آقای فاکس (کریستوفر ) :

این شخصیت را می توان شخصیتی  باهوش ، با توانایی هایی بالا و تحسین برانگیز تعریف کرد که تربیتی کاملا سخت داشته و فقط به دلیل هوش و استعداد خودش توانسته زنده بماند و موجود خوبی باشد . او در فیلم یک دشمن اصلی دارد که پسر آقای فاکس شگفت انگیز است و توسط او مورد تمسخر واقع می شود و اَش جنبه های بد زندگی او را را به رخش می کشد و باعث دشمنی تراشی می شود ولی او آن قدر بزرگ وار است او را بار ها می بخشد و با رابطه ی بی کدورتی با او رفتار می کند . این شخصیت در جامعه گروه افراد موفق که در اکثرِ اکثرِ اوقات با تربیت چالشی پروش می یابند را تشکیلی میدهد . در فیلم این شخصیت به دلیل دل سوزی برای دیگران به دردسر می افتاد و گاهی نیز بی منطق میشد و به راه های بدی کشیده میشد که میتوان این رفتار را با جوان بودنش پوشش داد. در این فیلم از این افراد به خوبی یاد شده و تربیت چالشی و موفق شدن را فیلم به خوبی در یک راستا قرار داده که بر روی بیننده بسیار تأثیرگذار است.

BUGGIS

شخصیت باگیز یک شخصیت چاغ ، بی خیال و تحت تأثیر دیگران است که از خود اختیاری ندارد و تصمیمات را خودش نمیگیرد و این آدم در فیلم توصیفی یک جا شده (( یعنی در یک لحظه از زبان یک نفر اخلاقیاتش باز شده و در طی فیلم ما او را نشناختیم )) و تعریف شخصیتش خوب نبوده است . او با دوستش در مزرعه مجاور کامل میشد و نمایان گر انسان هایی بود که کامل نیستند. این شخصیت در جامعه به افراد پول دار و بی مغز اشاره می کند که دستورات دیگران را اجرا می کنند.

BUNCE

این شخصیت علاوه بر تمام خصوصیت های باگیس انسانی ریز نقش است که به معنای کمبود آن است و فیلم در اینجا قسط داشته که به بیننده بگوید که افرادی که مانند باگیس و بانس هستند موفق نخواهند بود و بی هدف هستند

BEAN

این شخصیت به صورت کاملا حرفه ای در فیلم شخصیت پردازی شده و نمایان گر شخصیتی با خصوصیت خشن بودن بی توجهی به خانواده رئیس بودن گرفتن اختیار هم رده های خودش نقشه کش باهوش ضد طبیعت مرد عمل و ... بود. همچنین افرادی در جامعه معمولا موفق می شوند ولی وقتی با کسی قوی تر از خودشان شروع به مشاجره بحث کنند معمولا فقط برای نشان دادن این که من سر حرفم می ایستم ادامه میدهند ولی آن ها بازنده ی آن مشاجره هستند.


سپهر وکیلی